Historie letadel Tatra
Koncern Závodů Ringhoffer-Tatra a.s. se již od samého počátku zabýval výrobou dopravních prostředků - nejdříve to byly kočáry, pak železniční vagóny, motorové vozy a automobily. K založení leteckého oddělení došlo na základě povolení ministerstva obchodu a po dohodě s ministerstvem národní obrany a veřejných prací v roce 1935 v závodě ve Studénce.
Letecká oddělení v Tatře a ve Studénce začala pracovat od 1.7.1935.
V průběhu let 1934 - 1935 se podařilo firmě pro letecké oddělení získat zkušené konstruktéry z pražských továren. Šéfkonstruktérem se stal Ing. Karel Tomáš, který přišel do Tatry z Letova, kterého byl spoluzakladatelem.
Kromě Ing. Tomáše celý tým ve Studénce tvořili:
- Karel Brdička - vedoucí skupiny pro vývoj trupu
- Alois Vosecký - nosné plochy
- František Horák - řízení a podvozek
- Rudolf Sailer - výzbroj a výstroj
- Ing. František Havelka - statik
- Josef Hříbal - vedoucí výroby
Prvním letounem, kterým začala letecká výroba, byl letoun Bü-131 vyráběný pod označením Tatra T-131. Licenční výroba byla vhodná pro zaškolení zaměstnanců, kteří nikdy v letecké výrobě nepracovali. Prvním úkolem konstrukčního týmu byla tedy příprava výkresové dokumentace pro výrobu T-131.
Dalším typem letounu byl rovněž v licenci vyráběný letoun AVRO 626 pod označením Tatra T-126. Tento dvouplošník byl určen pro pokračovací výcvik a pro jeho pohon byl vybrán hvězdicový devítiválec Avia RH-17 o výkonu 309/265 kW (420/360 k).
Prvním letounem vlastní konstrukce byl vysoce výkonný samonosný dolnokřídlý jednoplošník se dvěma sedadly za sebou - experimentální Tatra T-001, těsně navazující na Bü-131. Prototyp byl dokončen a zalétán v první polovině roku 1937. Prototyp Tatra T-001 obdržel poznávací značku OK-TAN. Letoun jako takový byl vysoce výkonný a jeho vlastnosti byly počátkem pro vývoj dalších modifikací.
První modifikace Tatra T-101 poznávací značky OK-TAO se vyznačovala větším rozpětím křídel se zvětšenou nosnou plochou, proto letoun mohl nést větší zatížení, čehož bylo využito při dálkových letech. Letoun byl určen pro náročnější leteckou turistiku a vysokovýkonné létání.
Další verze označená Tatra T-201 měla sloužit pro sportovní účely a byla navržena v listopadu 1937 a postavená o něco později. Ve srovnání s T-101 měla menší rozpětí a nosnou plochu, zato však vyšší rychlost. Díky svým vynikajícím letovým vlastnostem T-201 vyhrála několik mezinárodních soutěží. Bylo vyrobeno pouze pět letounů této verze.
Nedokončena zůstala čtvrtá modifikace základního typu T-001, nesoucí typové označení T-301: tento letoun se měl stát základem pro větší sériovou výrobu. Tatra T-301 se lišila od předchozích typů tím, že měla dvě sedadla vedle sebe a byla celodřevěná. Trup tvořil celodřevěný monokok a provedené pevnostní zkoušky byly úspěšné.
Letouny Tatra během krátké doby své existence dosáhly několika významných úspěchů v mezinárodních soutěžích. V roce 1937 se letoun Tatra T-131 s pilotem R. Toušem zúčastnil II. národní soutěže v letecké akrobacii. V roce 1937 na sebe letadla Tatra upozornila mezinárodními rychlostními rekordy v kategorii lehkých sportovních letadel na uzavřené trojúhelníkové trati. Kapitán Červinka na letounu Tatra T-001 dosáhl rekordu na 100 km, rekordu na 100 km se dvěma osobami, rekordu na 500 km a rekordu na 500 km se dvěma osobami, všechny rychlostí 231 km/h. Dne 16. března 1938 na brněnském letišti letoun Tatra T-101 pilotovaný majorem K. Brázdou vytvořil několik výškových rekordů v kategorii vícemístných lehkých sportovních letounů s obsahem motoru do 4 litů. Nejprve bylo dosaženo výšky 7113 m a tím byl překonán mezinárodní rekord pro dvoumístná letadla a zároveň byl tímto výkonem překonán i výškový rekord pro jednomístná letadla. Následně pak letoun dosáhl výšky 7470 m čímž byl o 1000 m překonán dosavadní uznaný výškový rekord. Téhož roku byl se stejným letounem uskutečněn rekordní dálkový let Praha - Chartúm bez mezipřistání.
Přehled letadel Tatra
Typ | Rok vzniku |
Použití | Posádka | Rozměry | Hmotnost | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rozpětí m |
délka m |
plocha křídla m2 |
prázdná kg |
letová kg |
||||
T-131 | 1936 | školní | 2 | 7,4 | 6,7 | 13,5 | 365 | 630 |
T-126 | 1937 | cvičné | 2 | 10,36 | 8,08 | 27,9 | 975 | 1300 |
T-001 | 1937 | sportovní | 2 | 9 | 6,62 | 11,4 | 400 | 670 |
T-101 | 1938 | sportovní | 2 | 13 | 6,62 | 16,4 | 500 | 780 |
T-201 | 1938 | sportovní | 2 | 10 | 6,9 | 13,2 | 450 | 720 |
T-301 | 1938 | sportovní | 2 | 10 | 6,9 | 13,2 | 450 | 720 |
Typ | Motor | Rychlost | Dostup m |
Stoupavost m/minuty |
Dolet m |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
typ | výkon | maximální km/h |
cestovní km/h |
||||
T-131 | Tatra HM-504 | 70 kW (95 k) | 190 | 165 | 4000 | 2000/15 | 700 |
T-126 | Avia RK 17 | 265 kW (360 k) | 240 | 210 | 6500 | 3000/18 | 750 |
T-001 | Tatra HM 504 | 70 kW (95 k) | 224 | 150 | 5000 | 1000/5,5 | 750 |
T-101 | Tatra HM 504 | 70 kW (95 k) | 215 | 190 | 5500 | 1000/6 | 1200 |
T-201 | Tatra HM 504 | 70 kW (95 k) | 225 | 200 | 5500 | 1000/5,5 | 1200 |
T-301 | Tatra HM 504 | 70 kW (95 k) | 220 | 195 | 5500 | 1000/5,5 | 1200 |