Technická data T-101.1
Letoun Tatra T-101 byl experimentální typ určený ke studijním účelům. V původním provedení byl alternativou letadla T-001 se zvětšeným křídlem na rozpětí 13 m a nosnou plochu 16,4 m2. Tento experimentální typ byl po stanovení vlastností křídla využit pro výškové a dálkové lety. Letoun T-101 byl dolnokřídlý jednoplošník se dvěma sedadly za sebou v zasklené kabině.
Trup byl konstrukčně totožný s typem T-001. Kabina letounu byla bohatě prosklená. Větrání, kromě posunovacích okének, bylo umístěno na bočním pravém krytu přední části kabiny a bylo je možno regulovat za letu z předního sedadla. Odvzdušnění kabiny bylo provedeno v horní zadní části trupu za kabinou.
Křídlo bylo samonosné konstrukce, jednonosníkové a vyrobeno vcelku s překližkovým potahem. Konstrukce nosníku a žeber byla provedena shodně jako u letounu T-001. Křidélka měla dřevěnou kostru, byla potažena plátnem a byla staticky a aerodynamicky vyvážena. Ve střední části křídla před a za hlavním nosníkem byly umístěny palivové nádrže.
Podvozek tvořily dvě vzájemně nezávislé samonosné nohy. Středotlaká kola byla opatřena tlumiči Tatra, které kombinovaly pružinu a hydraulický tlumič kmitů. Kola byla opatřena mechanickými brzdami, které byly ovládány dvěma na sobě nezávislými pedály. Kryty kol se při demontáži daly snadno vysunout nahoru. Ostruhové kolo bylo vyrobeno z masivní gumy a bylo řiditelné spolu se směrovým kormidlem. Páčkou z pilotního prostoru mohlo být vypnuto ze záběru a bylo tak volně otočné o 360°.
Ocasní plochy měly kostru svařenou z chrommolybdenových trubek a byly potaženy plátnem. Konstrukčně i stavebně byly totožné s provedením u typu T-001. Výškové kormidlo bylo vyváženo aerodynamicky a částečně staticky. Vyvažovací plošky na odtokových hranách kormidel byly dřevěné konstrukce a byly provedeny stejně jako u typu T-001. Řízení výškového kormidla a křidélek bylo ovládáno ruční pákou, směrové kormidlo nožními pedály. Převod sil ke kormidlům a křidélkům byl proveden lany a táhly. Řízení bylo dvojité, přední bylo vyjímací.
V letounu T-101 byl zastaven čtyřválcový invertní vzduchem chlazený motor Tatra T-100 o výkonu 72 kW (98 k) při 2480 ot/min. Na motoru bylo namontováno osvětlovací dynamo Bosch LE 300/12 AL 7 s výkonem 300 W při napětí 12 V, které napájelo elektrickou instalaci, jíž byl letoun vybaven pro noční létání. Motorové lože tvořily dva samostatné nosiče svařené z chrommolybdenových trubek. Motor byl uložen na gumových tlumičích. Vrtule byla dřevěná, okovaná a pro speciální lety kovová.
Motorový prostor byl od trupu oddělen požární přepážkou, která byla tvořena dvěma duralovými plechy s azbestovou vložkou. Palivová nádrž byla uložena v trupu za požární přepážkou a měla objem 125 litrů. Palivo bylo vedeno do motoru z této nádrže a procházelo palivovým čističem a trojcestným ventilem, který bylo možno obsluhovat z míst obou pilotů. Z pravých a levých křídelních pal. nádrží bylo palivo vedeno čtyřcestným kohoutem obsluhovaným ze zadního pilotního sedadla a procházelo stejným pal. čističem k motoru. Tímto čtyřcestným kohoutem bylo možné vzájemně oddělit jak trupovou nádrž, tak pravé a levé křídelní. Všechny nádrže se plnily jedním nalévacím hrdlem trupovou nádrží. Olejová nádrž byla přímo v motoru.
Celé letadlo bylo nastříkáno hliníkovým bronzem. Ozdobné pruhy a znak továrny byly modré. Poznávací značka a jednotlivé nápisy na letounu byly provedeny černou barvou.
Roměry | |
Rozpětí křídla | 13,00 m |
Délka | 6,62 m |
Výška | 2.15 m |
Plocha křídla | 16,40 m2 |
Hmotnosti | |
Prázdná hmotnost letounu | 500 kg |
Užitečné zatížení | 280 kg |
Max. vzletová hmotnost pro kategorii I. | 780 kg |
Max. vzletová hmotnost pro dálkové lety | 1100 kg |
Výkony | |
Maximální rychlost v 0 ft MSA | 215 km/h |
Cestovní rychlost při 2250 ot./min. | 190 km/h |
Přistávací rychlost | 65 km/h |
Čas stoupání do výšky 1000 m | 5,5 min. |
Maximální dostup | 5000 m |
Dolet na cestovní rychlosti | 1200 km |
Maximální dolet pro dálkové lety s plnými nádržemi | cca 5000 km |