Technická data T-101.1

Letoun Tatra T-101 byl experimentální typ určený ke studijním účelům. V původním provedení byl alternativou letadla T-001 se zvětšeným křídlem na rozpětí 13 m a nosnou plochu 16,4 m2. Tento experimentální typ byl po stanovení vlastností křídla využit pro výškové a dálkové lety. Letoun T-101 byl dolnokřídlý jednoplošník se dvěma sedadly za sebou v zasklené kabině.

Trup T-001

Trup byl konstrukčně totožný s typem T-001. Kabina letounu byla bohatě prosklená. Větrání, kromě posunovacích okének, bylo umístěno na bočním pravém krytu přední části kabiny a bylo je možno regulovat za letu z předního sedadla. Odvzdušnění kabiny bylo provedeno v horní zadní části trupu za kabinou.

Křídlo bylo samonosné konstrukce, jednonosníkové a vyrobeno vcelku s překližkovým potahem. Konstrukce nosníku a žeber byla provedena shodně jako u letounu T-001. Křidélka měla dřevěnou kostru, byla potažena plátnem a byla staticky a aerodynamicky vyvážena. Ve střední části křídla před a za hlavním nosníkem byly umístěny palivové nádrže.

Křídlo z modelu T-001

Podvozek tvořily dvě vzájemně nezávislé samonosné nohy. Středotlaká kola byla opatřena tlumiči Tatra, které kombinovaly pružinu a hydraulický tlumič kmitů. Kola byla opatřena mechanickými brzdami, které byly ovládány dvěma na sobě nezávislými pedály. Kryty kol se při demontáži daly snadno vysunout nahoru. Ostruhové kolo bylo vyrobeno z masivní gumy a bylo řiditelné spolu se směrovým kormidlem. Páčkou z pilotního prostoru mohlo být vypnuto ze záběru a bylo tak volně otočné o 360°.

Ocasní plochy měly kostru svařenou z chrommolybdenových trubek a byly potaženy plátnem. Konstrukčně i stavebně byly totožné s provedením u typu T-001. Výškové kormidlo bylo vyváženo aerodynamicky a částečně staticky. Vyvažovací plošky na odtokových hranách kormidel byly dřevěné konstrukce a byly provedeny stejně jako u typu T-001. Řízení výškového kormidla a křidélek bylo ovládáno ruční pákou, směrové kormidlo nožními pedály. Převod sil ke kormidlům a křidélkům byl proveden lany a táhly. Řízení bylo dvojité, přední bylo vyjímací.

T-101.1

V letounu T-101 byl zastaven čtyřválcový invertní vzduchem chlazený motor Tatra T-100 o výkonu 72 kW (98 k) při 2480 ot/min. Na motoru bylo namontováno osvětlovací dynamo Bosch LE 300/12 AL 7 s výkonem 300 W při napětí 12 V, které napájelo elektrickou instalaci, jíž byl letoun vybaven pro noční létání. Motorové lože tvořily dva samostatné nosiče svařené z chrommolybdenových trubek. Motor byl uložen na gumových tlumičích. Vrtule byla dřevěná, okovaná a pro speciální lety kovová.

Motorový prostor byl od trupu oddělen požární přepážkou, která byla tvořena dvěma duralovými plechy s azbestovou vložkou. Palivová nádrž byla uložena v trupu za požární přepážkou a měla objem 125 litrů. Palivo bylo vedeno do motoru z této nádrže a procházelo palivovým čističem a trojcestným ventilem, který bylo možno obsluhovat z míst obou pilotů. Z pravých a levých křídelních pal. nádrží bylo palivo vedeno čtyřcestným kohoutem obsluhovaným ze zadního pilotního sedadla a procházelo stejným pal. čističem k motoru. Tímto čtyřcestným kohoutem bylo možné vzájemně oddělit jak trupovou nádrž, tak pravé a levé křídelní. Všechny nádrže se plnily jedním nalévacím hrdlem trupovou nádrží. Olejová nádrž byla přímo v motoru.

Celé letadlo bylo nastříkáno hliníkovým bronzem. Ozdobné pruhy a znak továrny byly modré. Poznávací značka a jednotlivé nápisy na letounu byly provedeny černou barvou.

Roměry  
Rozpětí křídla 13,00 m
Délka 6,62 m
Výška 2.15 m
Plocha křídla 16,40 m2
Hmotnosti  
Prázdná hmotnost letounu 500 kg
Užitečné zatížení 280 kg
Max. vzletová hmotnost pro kategorii I. 780 kg
Max. vzletová hmotnost pro dálkové lety 1100 kg
Výkony  
Maximální rychlost v 0 ft MSA 215 km/h
Cestovní rychlost při 2250 ot./min. 190 km/h
Přistávací rychlost 65 km/h
Čas stoupání do výšky 1000 m 5,5 min.
Maximální dostup 5000 m
Dolet na cestovní rychlosti 1200 km
Maximální dolet pro dálkové lety s plnými nádržemi cca 5000 km